Till Hund

Bloggen har flyttat till tillhund.wordpress.com

Nu börjar allvaret

Publicerad 2012-01-27 12:44:00 i Pillan, Nevill & Lillibi

...nejdå så allvarligt ska det väl inte bli. ;-) Men Lillibi har nu bott in sig och det känns som hon landat i sin nya miljö så vi har så smått börjat träna denna vecka.

Hon kom till oss utan ett enda kommando inlärt och från att vara van med Nevill som förstår i princip allt man säger till honom blev det lite klurigt med en hund som varken förstår "kom hit", "hopp upp", "gå in" eller något annat av de vardagliga kommandon man så lätt tar förgivet!

Hur som helst, som många kanske känner till är greyhounds inte så lättlärda i den bemärkelsen man normalt tänker på. Man får ibland tänka lite annorlunda. Lillibi snappar upp saker otroligt fort, som exempelvis att vi inte vill att hon sitter vid bordet när vi äter. Det räckte med ett par dagar att vi försiktigt bara "föste bort henne" så väljer hon nu själv att gå och lägga sig någon annanstans när hon ser att vi ska äta.

Vi valde att inte träna med henne från början utan låta henne bekanta sig med oss och nya hemmet, men ett kommando tränade vi från dag ett och det är inkallningskommandot eftersom det är såpass viktigt. Och det har satt sig riktigt bra nu, i full fart kommer hon när hon hör "lilli hit". :-)

Denna vecka började jag träna ingång, d.v.s. när hon ska sätta sig i "utgångsposition" bredvid min vänstra sida. Valde detta eftersom det tycks vara det hon har lättast att förstå, och efter bara ett par dagar med ett par minuter ett par gånger per dag så börjar hon ana vad jag vill. Det spelar inte så stor roll i dagsläget vad jag tränar in hos henne, utan jag vill bara få igång hennes "träningstänk", att hon lär sig förstå vad det handlar om och så småningom få igång hennes självständiga tänkade.

Sitt är ju en omöjlighet att försöka få henne till genom hjälper (ex. trycka på rumpan eller föra handen ovanför huvudet) så där har jag stor nytta av den operanta inlärningen. Jag väntar helt enkelt ut henne att hon ska börja sätta ner rumpan och då - snabbt fram med belöning! Och det kan ta tiid eftersom hon inte är van vid den här typen av tänk. ;-) Började idag och hon satte sig ner några gånger. Jag fick "förhindra" att hon tröttnade och gick iväg genom att röra litegrann på handen och fånga uppmärksamheten när hon visade de tendenserna. Om hon istället försökte lägga sig ner fick jag göra en rörelse uppåt med handen. Några belöningar fick jag till där hon satte sig men hon har inte alls förstått sambandet mellan beteendet och belöningen än.

Det här ska bli riktigt spännande och kul! ;-)


En av de första dagarna hemma hos oss. Jag jobbar mycket med hundarna lösa, även med en ny hund, för att stärka relationen. Hunden blir så mycket mer lyhörd bara man ser till att det är hunden som följer mig och inte tvärt om.



Pillan, Nevill & Lillibi

Kommentarer

Postat av: Titti

Publicerad 2012-01-27 12:55:24

Ja greyhounds brukar ju vara lite speciella att träna in lydnadsmoment med (jag brukar bli imponerad av de som kan sitt, haha).

Vad har du för framtida mål med henne, ska hon bli en snabbspringare? :)

Postat av: Titti

Publicerad 2012-01-30 08:42:35

Det låter ju roligt, hoppas du hittar något som passar! Å andra sidan är det ju underbart roligt att ha en hund som fungerar i flera olika grenar (har jag ju fått erfara nu med Zebo).



Finns ju en viss risk inom hundkappen, speciellt om man vill tävla. Å andra sidan tror jag inte det är större risk än i andra fartfyllda grenar, däremot har jag fått uppfattningen om att många inte har kunskapen om uppvärmning-nervarvning/stretching.



Fast sen kan man ju alltid vara klubbmedlem på hundkappen och bara vara med och träna och låta hunden springa själv på banan om man är rädd att det ska bli för tumult med många hundar (åtminstone fungerar det så på klubben här).

Postat av: Lina

Publicerad 2012-01-31 13:52:48

Hej!



Jag skulle behöva tips på var jag kan hitta bra skydd för baksäte (som fästs på nackstöd fram och bak) samt bälte till hund.



Mvh Lina

Postat av: Pernilla / Till Hund

Publicerad 2012-01-31 21:19:59

Hej Lina och tack för din förfrågan!



Hundbälte finns med bland våra vårnyheter, det inkommer i sortimentet inom kort.

Angående sätesskydd så ska jag kika upp vilka modeller jag kan hitta och återkommer till dig om jag hittar något som passar in på din beskrivning.



Hälsningar,

Pernilla & Till Hund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela