Till Hund

Bloggen har flyttat till tillhund.wordpress.com

Att finna tid till träning

Publicerad 2012-06-19 09:35:00 i Ett liv med hund

Även om hundar är något av det bästa som finns så har man oftast annat i livet som är viktigt och ibland kan det kanske vara svårt att få tiden att räcka till. Det kan vara jobb, skola, familj eller andra intressen som konkurrerar om tid och ork.

Hur gör du själv för att få tiden att räcka till? Eller är det aldrig något problem för dig?

Några saker jag själv försöker tänka på är att:


Gå upp en liten stund tidigare på morgonen och träna.



Jag tränar ofta korta pass, t.ex. medan maten står och puttrar på spisen. Det är i regel mer effektivt att träna kortare stunder, framförallt när hunden är ung eller inte van att träna. Långa pass gör hunden trött och okoncentrerad.


Istället för att slänga till hundarna rester eller om det blir en korvbit över vid matlagningen så passar jag på att göra några övningar, "mikro-träningspass" och använder "det där extra" som belöning.


Jag ser till att alla saker är "redo". Färdigskurna godbitar och leksak/klicker/annat material finns alltid redo och lättillgängligt så man kan passa på att utnyttja de där extra stundern till max.


Målsättningar och en plan/strategi för träningen är en naturlig del av vardagen för att inte tiden ska rinna iväg på "massa onödigt"


Har jag en dålig dag eller blir jag irriterad när träningen inte funkar så gör jag något väldigt enkelt och roligt så hunden får lyckas och sluta med en positiv känsla, sen avbryter jag. All negativ energi vid träningen skjuter målet längre fram.


Jag bestämmer åtminstone någon tid i veckan som jag avsätter till en lite längre träning med hundarna, gärna tillsammans med träningskamrater och på olika platser för att få med den sociala biten. Det är lätt att man tränar mycket i hemmamiljö när tiden är knapp men även miljöträningen är viktig att få med regelbundet.


När tid ges går jag gärna kurs med hundarna, både för att man verkligen tar sig tiden då och för att man blir inspirerad och automatiskt tar sig mera tid. En trevlig bieffekt är att man alltid lär sig något nytt. ;-) Kunskap och erfarenhet kan man aldrig få för mycket av och ingen blir någonsin fullärd!


Jag försöker att inte fastna i sånt som hunden kan. Visst är det roligt när det går bra och man lyckas, men för att utvecklas måste man utmana, och har man lite tid att lägga på träningen är det ännu viktigare att analysera och se till så man utvecklas i de övningar man företar sig.




Det kanske viktigaste av allt - ha inte dåligt samvete om hunden har tråkdagar. Även hunden behöver vila ibland. Det hjälper kunskap och erfarenhet att sjunka in och mogna, den tröttnar inte och den lär sig att ta det lugnt - det behöver inte alltid hända nåt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela