Till Hund

Bloggen har flyttat till tillhund.wordpress.com

Nevill tar ett enkelt spår

Publicerad 2011-11-05 19:33:04 i Pillan, Nevill & Lillibi

Oj, tiden går fort och nu var det visst en hel månad sen jag senast bloggade! En hel del av tiden går bland annat åt till hunderiet, kurser och annat skoj så jag ska försöka bättra mig på bloggandet och kanske dela med mig av en del tips som mina kursdeltagare får och som fungerat bra.

Här kommer i alla fall en liten film på Nevill som jag testade att lägga ett enkelt spår till häromdagen. Har inte spårat sen förra vintern men han var snabbt med på noterna. Inga markerade föremål eller så utan bara ett ganska kort, enkelt spår (som dock inte var helt enkelt att hänga med och filma i farten!) Jag lägger som jag skrivit tidigare endast spår i aktiveringssyfte och för att han tycker så mycket om det.

En liten miss på slutet när han går lite för långt till höger av spåret men han sniffar till sig belöningen ändå. Notera gärna när han fastnar med linan, vad snabbt han tänker om, går tillbaka och hittar en annan lösning. En av de positiva fördelarna med operant inlärning där hunden lär sig att tänka själv och dessutom blir väldigt lätt att lära nya saker!






Höstiga hälsningar från
Pernilla & Nevill!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela