Till Hund

Bloggen har flyttat till tillhund.wordpress.com

Lite lydnadsträning

Publicerad 2011-05-23 23:02:59 i Pillan, Nevill & Lillibi

Tänkte bjuda på en liten filmsnutt när jag tränar lydnad med Nevill. Jag tränar ju som sagt mest i syfte för aktivering och för att få en bättre lydnad rent allmänt på honom (och självklart för att det är så kul), men har inte petat så mycket i detaljer i och med att jag mest satsar på agilityn.

Här testade jag lite längre sekvenser med ganska få belöningar för att se hur pass motiverad han var, och jag tycker han håller riktigt bra fokus i princip hela tiden med något undantag.

Rent generellt har han alltid blivit lite släpande och haft lätt för att "flyta ut" ifrån mig, men det är främst för att jag böjer mig och "trycker" honom bakåt när jag inte ser ordentligt var han är. Så snart jag själv rätar upp mig så går han så mycket bättre.

Sen har han fått för sig en liten olat på sista tiden och det är att han inte riktigt sätter sig ner i position, förmodligen har jag varit för snabb och slarvig med att belöna. Läggandet är lite till och från - ibland riktigt snyggt men ofta som sfinxen i Egypten med frambenen. ;-)

Om ni undrar vad jag pysslar med på slutet så testade jag ett ställande framför hindret. Han skulle alltså ställa sig på kommando precis före hindret istället för att hoppa över det. En kanonbra träning för Nevill som gärna läser av kroppsspråk istället för lyssnar på kommando-ordet, plus att han är otroligt initiativrik och gärna bjuder beteenden själv som jag aldrig bett om - helt enkelt det han tror att jag menar. På gott och ont. Men poletten trillade ner på tredje försöket så det var väl inte fy skam. ;-)

Nåväl, här kommer filmsnutten...

 




//Pillan

Kommentarer

Postat av: Jennie och Exxa

Publicerad 2011-05-24 11:19:32

Mycket intressant blogg!

Postat av: Titti

Publicerad 2011-05-24 14:55:27

Ser ju jättetrevligt ut! :)

Postat av: Hanna

Publicerad 2011-05-26 14:21:26

Vilken underbar attitid lillkillen har :)

Postat av: Titti

Publicerad 2011-05-27 23:21:43

Inte bara lite mersmak! Har redan 3 olika motiv på G. Lär väl dock ta ett tag innan dom är klara :P

Postat av: Malin

Publicerad 2011-05-30 19:11:34

Hej, och tack! :)



Verkligen många fler som borde vara mer aktiva, man mår så mycket bättre av det och man ser snabbt resultat! Ser verkligen fram emot Värmlands Hundmil! :)



Roligt att du lagt ut en fimlsnutt, har sj precis börjat träna lite mer lydnad, om man nu kan kalla vår träning det för de, så det är bra med inspiration!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela