Till Hund

Bloggen har flyttat till tillhund.wordpress.com

Freestylande cirkusclown

Publicerad 2011-03-28 20:28:56 i Pillan, Nevill & Lillibi

Jag gillar ju lite allt-i-allo när det gäller hundar och hundträning. Att man tränar en sak behöver inte utesluta en annan - snarare tvärt om!

Jag lever efter filosofin att man förbättrar sig i sin huvudgren om man breddar sig och tränar andra saker. Hunden (och man själv) lär sig att bli mångsidiga och tänka i andra banor. Man lär sig lösa problem på ett effektivare sätt och många gånger tror jag att arbetsglädjen kan öka om man gör nya, spännande saker. Sen behöver de ju inte bli korrekt tävlingsmässigt utförda om man bara gör det för skojs skull.

Satt och funderade lite på det där med hundfreestyle för ett tag sen. Egentligen kan Nevill väldigt många moment eller "trix" som skulle passa i ett freestyle-program. Jag gillar musik och båda gillar fart och fläkt - varför inte sätta ihop ett program?

Har därför den senaste tiden satt ihop några kedjor av rörelser och övningar, kollat lite på olika låtar och musikstilar och kanske sätter jag så småningom ihop ett helt program. Om det är för skojs skull eller i tävlingssyfte vet jag inte än men hur som helst är det otroligt bra för hunden både mentalt och fysiskt, det är rena gymnastiken för dem, och framförallt jätteroligt och bra för sammarbetsförmågan människa-hund!

Det bästa av allt är att man faktiskt inte måste vara det minsta dansant för att träna freestyle med sin hund, något som verkar vara en vanlig missuppfattning. Tvärtom ska man tänka på att inte stjäla uppmärksamheten från hunden!






Pillan & Nevill dansar loss

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela