Till Hund

Bloggen har flyttat till tillhund.wordpress.com

Presentation - vilka är vi?

Publicerad 2011-02-14 15:46:33 i Pillan, Nevill & Lillibi

Det har kommit in några förfrågningar om vem som ligger bakom bloggen och önskemål om en mer personlig prägel. Varför inte tänkte då jag, som heter Pernilla och till vardags sysslar med lite av varje. Förutom faktatexterna, tränings- och aktiveringstips, nyheter från hundvärlden, tävlingar och erbjudanden som redan förekommer i bloggen har jag tänkt bjuda på glimtar ur min och min fyrbente vän Nevills gemensamma liv!

Men vi börjar väl med en presentation.. ;-)

Jag har haft djur runt mig under hela min uppväxt. I hemmet fanns de flesta arter från ormar och fåglar till gnagare, katter och hundar. Stallet upptog dessutom en stor del av min tid under många år. När jag flyttade hemifrån dröjde det några år innan jag skaffade min första egna hund. Jag arbetade som butikschef inom en livsmedelskedja som var nyöppnad och där tillbringade jag långt mer än timmarna för en heltidstjänst och det kändes inte rättvist mot en eventuell hund.

Efter en tid blev det rutin på saker och ting och jag kunde dra ner på arbetstiden, dock inte så mycket att jag hade tid för en valp. Därför valde jag att hämta hem en äldre schäferherre som omplacerades. Vad jag inte visste då var att han hade haft ett tufft liv tidigare i ett hem som fysiskt misshandlade honom och det satt djupa spår. Men jag var kär. ;-) Jag kommer alldeles säkert berätta mer om denna Kim i ett senare inlägg för han lärde mig mycket om hundar och deras beteende, och framförallt att det faktiskt finns ett hjärta av guld bakom rest ragg, blottat tandkött och utfall. Ytterligare en omplaceringsschäfer har funnits i vårt liv, men han hade inte den typen av problem utan hade bara den där typiskt härliga schäfer-energin!

För tillfället är jag hemma och föräldraledig med två små pojkar, så kallade pseudotvillingar, och det upptar såklart en stor del av min tid. Men har man ett brinnande intresse för något så finner man på ett märkligt sätt extra timmar på dygnet och som ni säkert förstår så går den tiden till hunderiet.

Jag är utbildad instruktör hos Brukshundklubben, men har valt att gå min egen väg och efter en lång tids planerande beslutade jag mig för att starta upp en egen kursverksamhet. Detta sker under våren. Med den lilla busen vi har hemma nu, en 3-årig dvärgpinscher vid namn Nevill, tränar jag främst lydnad och agility. Och en massa trix bara för skojs skull! Han är dessutom min träningskompanjon och hänger med glädje med på allt från skogspromenader och klättring till löprundor och inlinesturer!

Förutom instruktörsutbildningen har jag läst diverse andra kurser som till exempel Hundens Beteendebiologi, Djurens Beteende och Djurens Kommunikation på Linköpings Universitet.



Nevill


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela