Till Hund

Bloggen har flyttat till tillhund.wordpress.com

Hur hittar man arbetslusten?

Publicerad 2012-06-09 07:32:00 i Träning & Inlärning

Många kursdeltagare som kommer till mig är bekymrade över att de inte får kontakt med sin hund. Somliga hundar visar intresse för sina förare då och då men något jag ofta hör är att hunden gör saker eller kan saker "när den själv vill".

Det absolut vanligaste är att man förutsätter att bara för att hunden äter av godisbelöningen så kan man ha den som belöning. I 9 fall av 10 där jag presenterar någon annan godis/matbelöning än vad föraren har med sig så upplever kursdeltagaren att de fått en helt annan hund!

"Min hund har aldrig tittat på mig tidigare, men idag har den jobbat med mig", är nåt annat jag hör till och från.

En så enkel sak, som är så självklar men ändå lätt att förbise: Hunden har faktiskt smaklökar. Eller visserligen avgörs födans kvalitet främst med hjälp av doftsinnet, men de kan ändå föredra det ena före det andra.

Klassikern är att kursdeltagaren har med torkat levergodis eller något kexliknande hundgodis man köper på påse eller lösvikt i affären. Byts det ut mot exempelvis korv, ost, köttbullar, pannkakor, Frolic eller blodpudding som man torkat i ugnen en liten stund för att den inte ska kladda i fickan - ja då har man plötsligt en hund som kanske orkar koppla bort all störning runt omkring och jobba tillsammans med sin matte eller husse, istället för mot.

Det handlar inte om att man måste stå med en köttbulle i näven för att hunden ska göra som man säger. Det handlar om att när hunden utför någonting som vi tycker är bra, eller bättre än innan, så ger vi hunden någonting den värderar högt som en belöning. En förstärkning. Det ökar sannolikheten att hunden utför samma beteende igen.

Så småningom fasar vi ut belöningarna och kedjar ihop flera moment eller längre moment där hunden behöver jobba en längre tid för sin belöning - men den ska alltid veta att belöningen kommer. Bara inte när.


Men en belöning är bara någonting som hunden vill ha. Hemma i köket när vi tränar in trix kanske de torra leverknärtarna passar utmärkt som belöning, för den vill ju ha dem då. Och det finns inte så mycket i omgivingen som lockar. Men är vi på kurs, och hunden till exempel gärna vill rikta sin uppmärksamhet mot de andra ekipagen. Då är de ingen vidare belöning sålänge de inte kan konkurrera med omgivningen.

En liten tankeställare... Ponera att hunden på promenaden drar mot en grästuva den vill lukta på, och ni låter den gå fram och lukta. Att lukta på grästuvan var alltså någonting hunden ville ha/ville göra (annars hade den inte dragit emot den) - med andra ord en belöning. Vad har ni belönat i den situationen? Kan ni bli arga på hunden nästa gång den drar i kopplet?


Det var en liten, men ack så viktig, parantes.. ;-)

Hur som helst, något annat många kursdeltagare missar är just det faktum att en belöning är något hunden vill ha, oavsett vad det är. För att bli bra och effektiva hundtränare så måste vi våga experimentera för att ta reda på vad som funkar. Vi måste våga bjuda på oss själv, testa olika godsaker, olika leksaker, olika sätt att leka och att leka med oss själva utan leksak. Vi måste våga göra fel för det är också en väg till lärdom.


För att inte inlägget ska bli alldeles för långt så delar jag upp det i tre. Den här delen handlade om hur man hittar arbetslusten genom olika typer av belöningar. De två efterföljande inläggen kommer behandla belöningen och hundträningen utifrån andra perspektiv.


Och du - kom gärna med egna synpunkter och tankar! Det är det som är så spännande i hundvärlden. Det finns lika många metoder och filosofier som hundägare. ;-)



Kommentarer

Postat av: Titti

Publicerad 2012-06-09 22:49:57

Nu har ju jag turen att jag har en hund som älskar all typ av mat och första gången jag skulle prova skvallerträning och bara hade gamla leversnittar i fickan fick jag ett smakprov på en kontakt som få hundar visar upp trots år av träning.



Jag försöker dock förebygga så han inte ska tappa intresset för ett visst godis och tränar vi på klubben eller på andra spännande ställen brukar jag alltid ha med mig olika godisar för att det ska bli en överraskning vad som kommer.

Jag brukar dela upp i tre delar, en med vanligt torrfoder, en med hundgodis (leversnittar eller frolic) och en med något supersmarrigt som korv eller något annat kött. För mig fungerar det jättebra och min hund tappar inte alls gnistan fastän han "bara" fick torrkulor ena gången, tvärtom jobbar han ännu hårdare och fokuserat för att "banne mig jag ska ha den där korven".

Postat av: Pillan

Publicerad 2012-06-10 22:10:41

Visst är det härligt med mat och godismotiverade hundar. :-)



Precis vad jag skrev om i andra inlägget, kul att du upptäckt detsamma - just det där att man varvar "ok-godiset" med det tunga artelleriet! Jag får oxå känslan att hundarna får lite jävlar anamma. ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela