Till Hund

Bloggen har flyttat till tillhund.wordpress.com

Torka hundgodis (lever, blodpudding m.m.) i ugnen

Publicerad 2011-04-20 16:59:51 i Träning & Inlärning

Gammalt beprövat recept, men för er som inte testat kommer här ett smidigt sätt att göra ett (för de flesta hundar) smaskigt hundgodis:

Ta något som hunden tycker är riktigt gott, lever brukar funka kanon och blodpudding är ett annat något billigare alternativ. Genom att torka det i ugnen behåller det lukt och smak men kladdar inte i fickan.

Tiden beror lite på ugn och hur stora bitar man har men ett riktmärke (1 cm stora tärningar) kan vara...

...175 grader i 15-20 minuter för en torr utsida och en mjuk insida

eller

...75 grader i ett par timmar för ett genomtorrt resultat


Jag föredrar det förstnämnda. Det går snabbare och framförallt så inbillar jag mig att det slinker ner lättare och smakar godare om det fortfarande är lite mjukt i mitten. Däremot så håller sig de genomtorkade bitarna längre och använder man sig av den halvfärska metoden så bör man frysa in de bitar man inte ska använda de närmsta dagarna.


Perfekt för träningstillfällena då man har färdiga bitar i rätt storlek för just sin egen hund!

Kommentarer

Postat av: Lisa

Publicerad 2011-04-26 13:44:00

Jag har aldrig provat, men jag tror att det luktar död och förödelse av att torka i ugn? Har jag fel?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela